Siódma konferencja Life Science 2017 Kraków

Alicja Kukla-Kowalska
02/11/2017

W dniach 25-27 października 2017 r. miała miejsce kolejna siódma edycja konferencji z cyklu Central European Life Science Investment Conference, pod hasłem: “Investment and commercialization: time for internationalization and collaboration”. Organizatorem wydarzenia był LSBC, który oferuje klientom z Europy Środkowej i Zachodniej szeroki zakres usług, m.in. wsparcie w rozwoju strategii komercjalizacji dla start-upów wywodzących się z instytucji akademickich. 

Konferencja The 7th Central European Life Science Investment Conference miała na celu stworzenie forum dyskusyjnego dla przedsiębiorców, inwestorów, ludzi zajmujących się transferem technologii oraz kadry kierowniczej w dziedzinie nauk przyrodniczych z Europy Środkowej. Wśród większości gości byli przedstawiciele kapitału zagranicznego, obecne były tylko dwa polskie fundusze, które co dopiero zainwestowały w pierwsze startupy oraz dwa fundusze zagraniczne, które istnieją na rynku od wielu lat, ale nie inwestują w Polsce. Rozmówcy dzielili się doświadczeniem jak zaistnieć, jaką drogę wybrać od idei/pomysłu do zaistnienia w postaci funduszu, w jaki sposób  poszukiwać finansowania oraz zaprezentować wartość produktu/usługi, aby działalność startupów przełożyła się na realne zyski.

Prezenterzy/paneliści opowiadali między innymi o:

Digital Health – nieunikniony staje się fakt, że tak, jak każda sfera naszego życia staje się zdygitalizowana, tak i nasze zdrowie, informacje o naszej kondycji fizycznej wkracza powoli w świat IT. Obecnie idziemy do lekarza tylko wtedy, gdy coś nam dolega, czyli nie zapobiegamy, a działamy po fakcie.  Nowoczesny system ochrony zdrowia powinien nas wspierać każdego dnia, nadzorować i zmieniać nasze nawyki, takie jak: odżywianie czy sportowy tryb życia, tak abyśmy mogli zapobiec różnego rodzaju chorobom, głównie cywilizacyjnym, a nie leczyli jedynie skutków ubocznych niezdrowego stylu życia.  Zbieranie danych behawioralnych zostanie również wykorzystane w branży farmaceutycznej. Pamiętajmy też o tym, że informacje na nasz temat zbierane są nie tylko na podstawie tego, jakie strony w sieci przeglądamy – Google śledzi nasze poczynania także wtedy, gdy znajdujemy się w sklepach stacjonarnych i robimy zakupy z kartami lojalnościowymi.

Wspomniano również kwestię biurokracji w Polsce, jeden z kluczowych hamulców wzrostu gospodarczego, która nie sprzyja inwestorom i wpływa niekorzystnie na wizerunek Polski zagranicą. Mówiono także o ważnym aspekcie tzw. bipartisan (obupartyjność – współuczestniczenie). Inwestycja wymaga instytucji badawczych, przedsiębiorstw i inwestorów prywatnych do współpracy, a zaangażowanie publiczne rządów danych krajów przy innowacjach jest kluczowe by mogły zacząć „żyć” i przysłużyć się ludziom.  Współpraca świata biznesu i nauki, a przede wszystkim komunikacja między nimi, wzajemne zaufanie między światem nauki i inwestycyjnym oraz zaangażowanie, determinacja i efektywna współpraca obu stron są ważne, aby szansa na sukces stała się realnym osiągnięciem, a nie przysłowiowym gralem. Trudności z jakimi borykają się start-upy technologiczne w Polsce, to przede wszystkim wysoki poziom zbiurokratyzowania, niekompetencja jednostek, które wspierają badania i inwestycje oraz brak zaangażowania ludzi, którzy rozpoczynają działalność startupową. Zakładają oni bowiem, że dzięki działalności startupów osiągną maximum zysków w krótkim czasie. Ponadto w Polsce brakuje odpowiedniego, wzajemnie wspierającego się  ekosystemu, gdyż ilość sukcesów w branży Life Science jest jeszcze mała i brakuje prawdziwych mentorów, którzy mogliby podzielić się swoją widzą inwestycyjną.

Mówiło się także o własności intelektualnej. Prawo własności intelektualnej to prawo, które opiera się na odpowiednim prawie krajowym obejmującym ten szczególny rodzaj prawa własności intelektualnej. Takie prawo wchodzi w życie tylko wtedy, gdy spełnione są wymogi właściwego prawa własności intelektualnej oraz jeśli jest to wymagane, są przyznawane lub rejestrowane po wykonaniu określonej procedury na podstawie tego prawa. Ponieważ wiele podmiotów korzysta obecnie z programów ułatwiająch osiągnięcie sukcesu na rynku innowacji, efektywne wykorzystanie narzędzi IP będzie odgrywać ważną rolę w zmniejszaniu ryzyka zaangażowanych graczy, którzy mogą wtedy móc czerpać akceptowalne zyski z tytułu udziału w programie.

Podsumowując, sektor Life Science w Polsce wciąż się rozwija, ale innowacyjnych spółek zajmujących się badaniami nad nowymi lekami i biotechnologią powstaje coraz więcej. Część z nich odnosi międzynarodowe sukcesy i pozyskuje zagranicznych inwestorów. Polska ma natomiast wiele atutów, takich jak wykwalifikowana kadra i zaplecze naukowo-badawcze, aby stać się jednym z liderów tego sektora i ściągnie inwestorów z zachodniej Europy, jak i z rynków dalekowschodnich.

Zdjęcie: Unsplash.com, FORDATA

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

Alicja Kukla-Kowalska
Key Account Manager
Spodobało Ci się?
Udostępnij!
Najczęściej czytane
Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do nas!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (płeć, imię, e-mail, język) przez firmę FORDATA sp. z o.o. w celu otrzymywania newslettera firmowego. Oświadczam, iż zostałem/am poinformowany/a o prawie dostępu do swoich danych, ich poprawiania, usunięcia, żądania ograniczenia ich przetwarzania bądź przekazania innemu administratorowi danych, a także wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania moich danych na cele marketingowe, poprzez kontakt: biuro@fordata.pl. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, niemniej brak zgody uniemożliwi wysyłkę newslettera. Cofnięcie zgody nie wpływa na wcześniejsze przetwarzanie danych osobowych. Pełna informacja o Administratorze danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.

FreshMail.pl
Obserwuj nas
© Wszystkie prawa zastrzeżone. FORDATA sp. z o.o. (2018)
Zamów prezentację produktu lub darmową wersję testową!
Zostaw swoje dane i skorzystaj z wersji testowej przez 14 dni za darmo!
W pakiecie otrzymasz wsparcie techniczne 24/7,
dedykowanego konsultanta wraz z indywidualną prezentacją produktu.
Dział sprzedaży pracuje w dni robocze w godz. 9-17.

Oświadczam, iż zostałem poinformowany o prawie dostępu do swoich danych, ich poprawiania, usunięcia, żądania ograniczenia ich przetwarzania bądź przekazania innemu administratorowi danych, a także wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania moich danych na cele marketingowe, poprzez kontakt: biuro@fordata.pl. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, niemniej brak ww. zgód uniemożliwi realizację celów wskazanych wyżej. Cofnięcie zgody nie wpływa na wcześniejsze przetwarzanie danych osobowych. Pełna informacja o Administratorze danych osobowych znajduje się w Polityce Prywatności.

FreshMail.pl