M&A w Czechach – kierunki i wyzwania 2014

Marta Kotwis, Piotr Jankowski
24/03/2014

Konferencja „M&A w Czechach – główne kierunki i wyzwania”, która odbyła się w Pradze 14 marca 2014 r. już za nami. To było ciekawe doświadczenie, pozwalające skupić uwagę na innym niż Polska rynku – bardzo bliskim nam lokalizacyjnie i kulturowo, a drugim w zakresie atrakcyjności branży M&A w regionie CEE.

Kluczowe wnioski z konferencji

Uczestnicy, reprezentujący branżę M&A w Czech, debatowali o tym jak ukształtują się regulacje prawne dotyczące finalizowania transakcji na rynku czeskim, które z potencjalnych transakcji mają największą szansę na realizację, jakie są kluczowe cele zagranicznych inwestorów oraz czy Czechy stanowią wyrazisty i atrakcyjny rynek w regionie CEE. Wystąpienia sześciu panelistów, skupiły się głównie na branży energetycznej oraz częściowo na aktualnym kryzysie Unia Europejska-Rosja-Ukraina.

W zakresie branży M&A w Czechach, zarówno wypowiedzi na forum, ale także w ramach dyskusji kuluarowych, wskazują rynek czeski jako wyróżniający się na tle Europy Środkowo-Wschodniej, głównie ze względu na pozytywne ogólne wskaźniki ekonomiczne i generalne ożywienie gospodarcze. Rynek postrzegany jest jako perspektywiczny, który rośnie dynamicznie. W roku 2014 przewidywany jest podobny poziom liczby oraz wartości transakcji, jak rok wcześniej. Zdaniem uczestników, możliwy jest nawet niewielki wzrost.

Według danych Wolf Theiss, połączone rynki Czech, Słowacji i Węgier odpowiadają wartości transakcji realizowanych w Polsce.

Ponadto, eksperci zwracają szczególną uwagę na rosnące znaczenie finansowania mezzanine. Według nich należy również zwrócić uwagę na rosnące znaczenie inwestorów indywidualnych.

Wybrane wypowiedzi wskazywały na konieczność postrzegania rynku całościowo – jako CEE, bez zbędnego wyszczególniania rynków lokalnych. Bardzo często CEE jest porównywana do Hiszpanii i Włoch, biorąc pod uwagę wielkość i ilość transakcji. Patrząc wspólnie na rynek, eksperci uważają, że pojawi się sporo okazji do przejęć i fuzji od 2015 r.

Z naszej perspektyw cieszy fakt, że z prowadzonych rozmów kuluarowych wynika, że coraz częściej podczas transakcji M&A doradcy dbają o bezpieczeństwo poufnych dokumentów udostępnianych drugiej stronie transakcji oraz szybkość procesu, korzystając ze specjalistycznych usług typu VDR. Dzieje się tak nie tylko w Polsce i Czechach, ale także na innych rynkach w regionie.

Zdjęcie główne – pixabay.com

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

Marta Kotwis
Key Account Director
Piotr Jankowski
Senior Account Executive
Spodobało Ci się?
Udostępnij!
Najczęściej czytane
Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do nas!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (płeć, imię, e-mail, język) przez firmę FORDATA sp. z o.o. w celu otrzymywania newslettera firmowego. Oświadczam, iż zostałem/am poinformowany/a o prawie dostępu do swoich danych, ich poprawiania, usunięcia, żądania ograniczenia ich przetwarzania bądź przekazania innemu administratorowi danych, a także wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania moich danych na cele marketingowe, poprzez kontakt: biuro@fordata.pl. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, niemniej brak zgody uniemożliwi wysyłkę newslettera. Cofnięcie zgody nie wpływa na wcześniejsze przetwarzanie danych osobowych. Pełna informacja o Administratorze danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.

FreshMail.pl
Obserwuj nas
© Wszystkie prawa zastrzeżone. FORDATA sp. z o.o. (2018)
Zamów prezentację produktu lub darmową wersję testową!
Zostaw swoje dane i skorzystaj z wersji testowej przez 14 dni za darmo!
W pakiecie otrzymasz wsparcie techniczne 24/7,
dedykowanego konsultanta wraz z indywidualną prezentacją produktu.
Dział sprzedaży pracuje w dni robocze w godz. 9-17.

Oświadczam, iż zostałem poinformowany o prawie dostępu do swoich danych, ich poprawiania, usunięcia, żądania ograniczenia ich przetwarzania bądź przekazania innemu administratorowi danych, a także wniesienia sprzeciwu względem przetwarzania moich danych na cele marketingowe, poprzez kontakt: biuro@fordata.pl. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, niemniej brak ww. zgód uniemożliwi realizację celów wskazanych wyżej. Cofnięcie zgody nie wpływa na wcześniejsze przetwarzanie danych osobowych. Pełna informacja o Administratorze danych osobowych znajduje się w Polityce Prywatności.

FreshMail.pl