Pewna jest tylko zmiana

Aleksandra Porębska
17/06/2013

10. czerwca FORDATA wzięło udział w konferencji organizowanej przez Nowoczesna Firma S.A. na temat restrukturyzacji, na której spotkali się menedżerowie i profesjonaliści z branży. Celem było omówienie działań restrukturyzacyjnych podejmowanych w polskich organizacjach, wymiana doświadczeń, a także omówienie aktualnych trendów.

Wróciliśmy zainspirowani i podbudowani tym, że bierzemy udział w tak wymagających, ale jakże potrzebnych procesach. Poniżej klika ważnych, naszym zdaniem konkluzji, jakie powstały podczas dyskusji oraz prezentacji.

Restrukturyzacja XX i XXI wieku

Jeszcze niedawno słowo „restrukturyzacja” powszechnie budziło raczej negatywne skojarzenia: zwolnienia, redukcje, likwidacje, bankructwa. Wiele wskazuje jednak na to, że tak rozumianą „restrukturyzację po polsku” dziś mamy już za sobą. Procesy restrukturyzacji „cywilizują się”, a my „oswajamy” się z nimi, bo stają się codziennym elementem życia gospodarczego. Co ważne, coraz częściej restrukturyzacje to już nie tylko działania naprawcze i układowe mające na celu ucieczkę przed bankructwem, ale projekty nakierowane na rozwój firmy, poprawę jej wydajności operacyjnej i tym samym podniesienie konkurencyjności. Co znamienne – coraz więcej firm znajduje się w „permanentnej restrukturyzacji” z wyboru, bo jedyna rzecz, jaka w zmieniającym się otoczeniu jest pewna, to właśnie zmiana.  Przykładem może być firma DHL, która w ciągu ostatnich 10 lat przeszła 3 restrukturyzacje nastawione na podnoszenie jakości usług.

Wyzwania

Restrukturyzacja może przyjąć szereg form: przekształcenia własnościowego na drodze prywatyzacji, fuzji, przejęcia, pozyskania inwestora, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa czy postępowania układowego. Może polegać na integracji potransakcyjnej, może też ograniczyć się do restrukturyzacji finansowej lub operacyjnej – np. w zakresie majątku, orientacji rynkowej czy stosowanej technologii, wreszcie do (budzącej największe emocje) restrukturyzacji zatrudnienia. Aby osiągnąć założone cele, organizacja musi podjąć szereg trudnych decyzji: Które inwestycje wstrzymać, a które rozpocząć? Jak re-alokować zasoby? Jak utrzymać motywację w zespole? Jak sprawnie przeprowadzić cały projekt i nie stracić klientów, nie dopuścić do gorącej wyprzedaży aktywów (distressed asset), nie spowodować odpływu wartościowych pracowników, a także uniknąć drogich procesów sądowych? Jak sprawnie zarządzać zadaniami i dokumentacją przy ograniczonym czasie, rozproszonym zespole i konieczności zachowania poufności, nie tylko wrażliwych danych osobowych i tajemnic firmy, ale często też poufności samego procesu restrukturyzacji? Według eksperta PwC, np. w procesie bankructwa nieodpowiednie zaadresowanie podobnych kwestii może doprowadzić do powstania kosztów na poziomie 10-20% wartości firmy. Stawka jest zatem całkiem spora, a wyzwanie nie lada.

Rośnie złożoność otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo i tym samym kompleksowość procesów restrukturyzacji. Dlatego typ restrukturyzacji determinuje rodzaj zaangażowanych podmiotów – zarówno wewnętrznych, takich  jak zarząd, dział personalny, związki zawodowe, jak i zewnętrznych – ekspertów, konsultantów, kancelarii prawnych i podatkowych, doradców finansowych i strategicznych. Przy czym rola tych ostatnich bardzo się zmienia – ich zadaniem nie jest już powiedzieć CO należy zrobić, ale DLACZEGO należy podjąć działania i JAK je przeprowadzić.

Pracownik jest najważniejszy

Bardzo istotnym tematem poruszanym na konferencji wielokrotnie był aspekt społeczny zagadnienia. Nie jest bowiem prawdą, że restrukturyzacja oznacza tylko zwolnienia – bardzo często jest ona warunkiem koniecznym do zachowania stanowisk pracy dla tych, którzy pozostają, a także jedyną nadzieją na tworzenie kolejnych miejsc pracy w przyszłości. Aby łagodzić skutki tychże trudnych kroków, firmy coraz częściej decydują się na wsparcie zewnętrznych ekspertów w zakresie komunikacji, zarządzania kryzysowego i outplacement`u.

Jako zespół FORDATA rozumiemy odpowiedzialność biznesową i społeczną, jaką niesie ze sobą udział w projektach fuzji, przejęć, integracji i innych formach restrukturyzacji. Wymiana myśli w czasie konferencji pozwoliła nam jeszcze lepiej zrozumieć specyfikę tych zmian z perspektywy naszych klientów – obiecujemy, że podejmiemy wszelkie działania, aby jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby biznesowe, które usłyszeliśmy.

Zdjęcie główne – fotolia.com

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

Aleksandra Porębska
IT Director
Spodobało Ci się?
Udostępnij!
Najczęściej czytane
Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do nas!

FreshMail.pl
Obserwuj nas
© Wszystkie prawa zastrzeżone. FORDATA sp. z o.o. (2017)